Váš nákupný košík je prázdny

02.12.2021

Články

Učiť sa učiť

Učiť sa učiť. Znie vám táto téma nudne? Druhákom z Gymnázia Jána Pavla II. v Poprade a prvákom z SPŠ v Tvrdošíne teda na prvé počutie nudne rozhodne znela. Dokázali sme toto nastavenie zmeniť alebo nás úplne prevalcovalo? Dozviete sa nižšie nielen od nás, ale priamo od mladých.

Učiť sa učiť. Znie vám táto téma nudne? Druhákom z Gymnázia Jána Pavla II. v Poprade a prvákom z SPŠ v Tvrdošíne teda na prvé počutie nudne rozhodne znela. Dokázali sme toto nastavenie zmeniť alebo nás úplne prevalcovalo? Dozviete sa nižšie nielen od nás, ale priamo od mladých. Pozývam do zákulisia workshopu Učiť sa učiť, ktorý sme realizovali v rámci programu KOLUMBUS pre stredoškolákov.

V úvodnej polhodine sme sa ako zodpovedné lektorky neformálneho vzdelávania, rozhodli zistiť, ako je skupina nastavená a s čím ideme “pracovať”. Áno, najčastejšou asociáciou s pojmom učenie bola práve N U D A. Negatívne? Ako sme študentom viackrát zopakovali počas dvoch dní, ktoré sme spolu strávili: “Nepoužívame slovo negatívne, radšej ho nahrádzame slovom V Ý Z V A.”

Hneď od začiatku sme teda stáli pred výzvou na jednej strane my, na druhej študentky a študenti. Našou výzvou bolo priniesť trochu svetla za obrovskú bariéru, s ktorou k nám mladí prišli: Ako máme prirodzene, bez umelých otrepaných fráz poukázať na fascinujúce stránky učenia a objavovania nových vecí, a prečo sa to vlastne oplatí? Študenti mali svoju vlastnú výzvu: dať šancu tejto “nudnej” téme a programu, do ktorého pred pár mesiacmi vstúpili veľkolepým zážitkom niekoľkodňovej výpravy, ktorá preskúšala ich vytrvalosť a vzájomnú spoluprácu. 

Slovo učenie sme teda už od začiatku potrebovali v mysliach mladých preprogramovať a skúsiť mu dať prívlastky, ktoré v našich hlavách malo pri narodení. Ako deti sme predsa milovali objavovať, skúšať všetko nové a učiť sa, ako to vo svete vlastne funguje. Lenže  potom sa z učenia stala povinnosť, vyhasol oheň zvedavosti a niektorí sa začali cítiť ako nádoby, ktoré len majú poňať, čo najviac obsahu. 

S L O B O D A, F L O W, V Á Š E Ň… Krok po kroku, sme si cez aktivity a spoločnú diskusiu postupne začali pripomínať iné stránky učenia a vzdelávania. 

Neskôr sa nám podarilo otvoriť druhú veľkú tému, ktorá s učením úzko súvisí, tému S E B A P O Z N A N I A. Tvorili sme si modely a diskutovali o prostredí, v ktorom sa nám najlepšie sústredí na učenie, ako aj o vnútorných a vonkajších rušivých elementoch, ktoré nás dokážu z tejto činnosti vytrhnúť. Taktiež sme spoznávali funkčné stratégie pre vlastné učenie, ktoré môžeme využiť a učiť sa efektívnejšie

Prečo práve sebapoznanie? 

Pretože, ak chceme prísť do vytýčeného cieľa, potrebujeme poznať svoju motiváciu, zmysel cesty, ale aj svoje osobné možnosti a limity, aby sme si cestu vedeli naplánovať, zrealizovať a sledovať, ako sa nám darí postupovať. Tým sa už dostávam k druhému dňu, kedy sme sa venovali organizácii vlastného učenia a stanovovali si ŠMRncovné ciele. Uhádnete, aké to sú?* 

Ak ste sa dočítali až sem, určite vás zaujíma, ako workshop hodnotia študenti a či sa nám podarilo zmeniť ich postoj k učeniu. 

Väčšina z nich workshop ohodnotila veľmi pozitívne 4 z 5 možných bodov. Jedna študentka z Popradu svoje rozhodnutie odôvodnila takto:
"Dala som 4 body, pretože to bolo, pre mňa veľmi zaujímavé a vlastne aj také "nudné" veci boli podané zábavnou formou a veľa som si toho odniesla. Napríklad to, ako si organizovať čas, určiť si ciele, a že chyba nie je zlá."

Na záver nás zaujímalo, či by workshop odporučili svojim kamarátom?

“Áno, lebo im to môže pomôcť zlepšiť techniku učenia a ušetriť tak čas aj seba 😅 a zároveň sa môžu dozvedieť nové veci.”

“Áno, pretože mne to pomáha a zlepšilo mi to postoj k učeniu.”

“Je to zábava, zažijeme aj zážitky, keď započítam aj akciu, ako bola Narnia. Zároveň nám to ukáže nové spôsoby, ako sa učiť, s ktorými môžeme experimentovať, či nám pomáhajú pri učení, či nie.”

Tešíme sa, že spoločný čas dával študentom Z M Y S E L, stoja o našu podporu a zároveň sa učia o získaných poznatkoch myslieť kriticky, overovať si ich na sebe a postupne realizovať vlastný cieľ, s ktorým každý jeden z nich z workshopu odišiel.

O ďalších našich aktivitách si môžete prečítať na aapo.sk alebo programkolumbus.sk.

*(Š - špecifické, M - merateľné, R - realizovateľné)

Projekt Zlepšenie školských výsledkov žiakov Prešovského a Žilinského kraja prostredníctvom rozvoja kompetencie učiť sa sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.

Cookies nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Kliknutím na tlačidlo "Súhlasím" vyjadrujete súhlas s anonymným používaním a uchovávaním cookies. Viac informácii

Súhlasím